חוק ההוצאה לפועל

מהו חוק ההוצאה לפועל ומהן תקנות ההוצאה לפועל, האם אלו שני שמות שונים של אותו הדבר, הוא האם קיים הבדל ביניהם?

התשובה הקצרה היא שאלו הם שני דברים שונים. חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967 מסדיר את דיני ההוצאה לפועל בישראל. ואילו תקנות ההוצאה לפועל, תש"ם-1979 מסדירות את אופן פעולתן של לשכות ההוצאה לפועל.

ההוצאה לפועל היא זרוע של רשות האכיפה והגבייה אשר במשרד המשפטים. התפקיד של ההוצל“פ הוא מימוש ואכיפת הליכים אזרחיים של גביית חיובים ומסמכים מחייבים המקנים זכות לקבלת סכום כסך או סעד לביצוע פעולה מסוימת.

תקנות ההוצאה לפועל

חוק ההוצאה לפועל

חוק ההוצאה לפועל הוא החוק המרכזי המגדיר את הליכי ההוצאה לפועל ואופן התבצעותם. הוא אינו החוק היחידי הרלוונטי, למשל רבים מהליכי ההוצאה לפועל נובעים מתוך חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי.

חוק ההוצאה לפועל נחקק בשנת 1967, וכמובן שבמהלך השנים בוצעו בו תיקונים רבים, כמו למשל תיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל שהתווסף בתקופת מגפת הקורונה ונועד לתת מענה לאתגרים חדשים שאיתם המדינה התמודדה.

מטרת החוק היא להסדיר את העקרונות על פיהן זוכה יכול לגבות חובות, אך גם מספק הגנה על חייבים המעוניינים להסדיר את חובם.

החוק כולל את הפרקים הבאים:

פרק א – הוראות כלליות: הפרק הזה בעיקר מגדיר את המונחים השונים המופיעים בחוק, מגדר סמכויות ובעלי תפקידים ומפרט את המסמכים השונים לצורך פניה ללשכת ההוצאה לפועל וגם הבהרות שונות.
פרק ב – עיקול מיטלטלין: פרק זה מגדיר את כל ההוראות הקשורות לעיקול מיטלטלין בהוצאה לפועל לצורך כיסוי חובות. הפרק מגדיר מי רשאי להורות על כך, מה מותר לעקל במסגרת עיקול מיטלטלין, כיצד לנהוג בהם לאחר שעוקלו ועוד.
פרק ג‘ – עיקול מקרקעין: פרק זה מגדיר את כל ההליכים הקשורים לעיקול מקרקעין, כיצד ומתי הם מתבצעים. הוא מתייחס לכל הנושאים הרלוונטיים כמו הגנת דירת מגורים, זכויות של צד שלישי ועוד.
פרק ד – עיקול בידי צד שלישי: פרק זה דן בעיקול נכסים של חייב הנמצאים בחזקתו של צד שלישי. הוא מגדיר אילו נכסים אינם ניתנים לעיקול וכל מה שקשור.
פרק ה – כינוס נכסים: פרק זה מגדיר את סמכויותיו וחובותיו של כונס נכסים, שכרו וסיום תפקידו.
פרק ו – ביצוע בעין: פרק זה מגדיר את כל מה שקשור לביצוע בעין במסגרת הליכי ההוצל“פ. למשל תפיסה של נכס השייך לחייב ומסירתו לזוכה, מימוש זכויות לאחר עיקול, מסירת קטן, פינוי נכס מקרקעין וכו‘.
פרק ז – חקירת יכולת ותשלום בשיעורים – הפרק מגדיר את סמכויות ההוצאה לפועל לחקור לגבי מצבו הכלכלי של החייב והאפשרויות לשינוי הוראות תשלום בהתאם לחקירה.
פרק ח‘ – הוראות שונות: פרק זה עוסק בענייני תשלומים וכיסוי חובות כספים, הגשת ערעור, חישובי ריביות, תשלומי אגרות, ביטולי הליכים וכו‘.

החוק הוא ארוך ומורכב, אך בתוכו פתרונות רבים עבור אלו המתמודדים עם חובות כספיים, ועבור זוכים המתמודדים עם חייבים שאינם משלמים חובות. עורך דין הוצאה לפועל הוא זה המכיר את החוק, התקדימים המשפטיים וכל ההליכים בהוצאה לפועל. בעזרת עו“ד חובות כל ההתנהלות פשוטה יותר.

תיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל

תקנות ההוצאה לפועל

תקנות ההוצאה לפועל מגדירות את אופן פעולתה של ההוצאה לפועל והלשכות השונות.

תקנות ההוצאה לפועל כוללות את הפרקים ותתי הפרקים הבאים:

פרק א': פרשנות, ארגון, מנהל ומיכון
פרק ב': פרק הוראות כלליות
פרק ב'1: נושא איחוד תיקים וחייבים מוגבלים באמצעים
(ב'2) בעלי התפקידים בהוצאה לפועל.
(ב'3) חוקרי הוצאה לפועל
(ב'4) מרשם חייבים בעלי יכולת המשתמטים מתשלום
(ב'5) הפטר לחייב מוגבל באמצעים
פרק ג': עיקול מיטלטלין ומכירתם
(ג'1) מכירת מעוקלים במכרז
פרק ד': עיקול מקרקעין ומכירתם
פרק ה': עיקול בידי צד שלישי
פרק ז': ביצוע בעין
פרק ח': מימוש משכנתה
(ח'1): הוצאה לפועל במסלול מקוצר
(ח'2): הוצאה לפועל במסלול מזונות
פרק ט': ביצוע שטר
(ט'1): ביצוע תביעה על סכום קצוב
פרק י': חקירה ומאסר
פרק י"א: כספים שנגבו
פרק י"ב: ערר וערעור
(יב1): הטלת הוצאות על ידי הרשם
פרק י"ג: שונות

תיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל

תיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל הוא אחת הדוגמאות לתיקונים שהוכנסו בחוק במהלך השנים. תיקון זה נחקק בשנת 2020 במהלך התפרצות מגפת הקורונה, על מנת לתת הקלות לציבור בעת המגפה.
מטרת התיקון הייתה לתמרץ תשלום של חובות וסיוע לבעלי חוב ונושים לחזור לפעילות כלכלית תקינה. כמו כן התיקון נועד למנוע הידרדרות לקריסה כלכלית של אלו שנקלעו למשבר כלכלי בעקבות המגפה.

במסגרת תיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל ניתנה לרשמים סמכות לביצוע איחוד תיקים באופו יזום, הארכת תקופות אזהרה לביצוע פסק דין/הגשת התנגדות לשטר חוב/תביעה על סכום קצוב. קביעת הסדרי תשלום מיוחדים והוראות לגבי אגרות ושכר טרחי של עורכי דין.

חוק ההוצאה לפועל

עורך דין הוצאה לפועל

אנשים רבים הנקלעים לחובות חווים מצוקה גדולה ואינכם יודעים כיצד לפעול. למרות שחוקי מדינת ישראל נגישים לכולם, הם מנוסחים בשפה משפטית קבועה, כוללים אינספור מושגים משפטיים ודקויות קטנות בעלי משמעות. יתר על כן בכל סוגיה עולה תמונה מורכבת הלוקחת בחשבון חוקים שונים ואפילו פסקי דין תקדימיים של בתי המשפט.

עורכי דין הוצאה לפועל נדרשים תמיד להכיר את החוק ולעקוב אחר השינויים השונים. רק כך הם יכולים להעניק סיוע לחייבים וזוכים בהליכי ההוצאה לפועל בצורה יעילה ונכונה.

עורך דין חובות עופר מצליח, בגוגל מפות תוכלו למצוא הוראות הגעה למשרדינו.

 

"עורך

עו"ד עופר מצליח

עו"ד עופר מצליח, בוגר משפטים LL.B של המסלול האקדמי המכללה למנהל ומגשר מוסמך. טיפל במאות תיקי חדלות פירעון - פשיטת רגל והוביל חייבים רבים להפטר מחובות.

אל תתייאשו! יש פתרון לחובות!
הצלחנו למחוק חובות למאות לקוחות מרוצים.
הסדר חובות יעיל - תשלום רק לאחר הצלחה!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

*בכפוף לבדיקת התאמה

מאמרים

חוק ההוצאה לפועל
יצירת קשר
אל תתייאשו! יש פתרון לחובות!
הצלחנו למחוק חובות למאות לקוחות מרוצים.
הסדר חובות יעיל - תשלום רק לאחר הצלחה!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

*בכפוף לבדיקת התאמה
עו"ד עופר מצליח
אל תתייאשו! יש פתרון לחובות!
הצלחנו למחוק חובות למאות לקוחות מרוצים.
הסדר חובות יעיל - תשלום רק לאחר הצלחה!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

*בכפוף לבדיקת התאמה
פתיחה
אני כאן לרשותך..
Scan the code
היי,
שמי עופר מצליח,
יש לי ניסיון מוכח בייצוג לקוחות במצבים מורכבים של חובות, עיקולים וחדלות פירעון.
אני כאן כדי להקשיב לך ולעזור לך למצוא את הדרך הנכונה עבורך.