תביעה על סכום קצוב

תביעה על סכום קצוב היא הליך הקיים בהוצאה לפועל, והוא נועד להפעיל את ההוצאה לפועל לצורך גביית חוב. היתרון של בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב הוא שהיא חוסכת את הצורך לפנות לבית המשפט. זהו לא פתרון קסמים, וככל הנראה מוטב לעשות אותו בעזרת עורך דין חובות, אך בכל זאת יש יתרון לכך שניתן להימנע מהגשת תביעה בבית המשפט. זה הופך את הליך גביית החוב ליעיל יותר, מהיר יותר וזול יותר.

במאמר זה נסביר כיצד מוגשת התביעה ועבור אילו מקרים היא מתאימה. כמו כן יש לצפות כי הצד השני, החייב, יגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב, ולכן נדבר גם על הסוגיה הזו.

תביעה על סכום קצוב

התנגדות לתביעה על סכום קצוב

לפני שניכנס להגדרות משפטיות, אנו רוצים להסביר בשפה פשוטה מה הכוונה סכום קצוב.

ישנם מקרים בהם אדם מגיש תביעה כנגד אדם אחר, או אולי עסק, ובמסגרת התביעה מבקש פיצוי על נזק שנגרם לו. זהו הליך שבו האדם יציג דרישה כספית, וטיעונים המצדיקים את אותה דרישה כספית. אך על מנת להעריך מה הנזק שנגרם לו, בית המשפט יצרך להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטה שיפוטית. כל זה הוא ההפך הגמור מתביעה על סכום קצוב.

תביעה על סכום קצוב מתייחסת למקרים פשוטים יותר, בהם לא נדרשת הערכה שיפוטית ברמה שכזו. הטענה המשפטית פשוטה יותר, פלוני חייב לפלוני סכום כסף שעליו התחייב (למשל באמצעות חוזה שכירות). במקרים אלו לכל היותר צריך לערוך חישוב אריתמטי פשוט, כמו למשל הריבית על החוב, ולכן לא נדרש בית משפט (למרות שהדברים עלולים להתגלגל אל בית המשפט).

תביעה על סכום קצוב מוגדרת בחוק ההוצאה לפועל (סעיף 81 א1) באופן הבא:

  1. תביעה על סכום כסף קצוב הבאה מכוח חוזה או התחייבות מפורשים, שיש עליה ראיה בכתב;
  2. תביעה הבאה מכוח חיוב לשלם סכום כסף קצוב שעילתו בהוראה מפורשת של חיקוק.

שימו לב כי סכום התביעה מוגבל ל 75,000 שקל. במידה ומדובר בסכום גבוה יותר יש להגיש תביעה לבית המשפט.  במידה ומדובר בסכום הנמוך מ 25,000 שקלים, קיים גם הליך מקוצר.

בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב

בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב

בטרם מגישים בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב יש לשלוח התראה לחייב. מומלץ כמובן לנסח מכתב התראה באמצעות עורך דין חובות. יש לשלוח זאת בדואר רשום ולשמור את אישור המסירה. במידה והחייב השיב, יש לצרף את תגובתו לבקשה.

את הבקשה יש להגיש באמצעות טופס בקשה לביצוע תביעה על סכום קצוב (טופס 203).

יש להגיש את הטופס יחדיו עם הראיות (למשל חוזה המוכיח את החוב), כתב התביעה, העתק ההתראה שנשלחה לחייב בצירוף אישור המסירה. ההליך כרוך בתשלום אגרה.

ההוצאה לפועל תשלח לחייב אזהרה לפיה עליו לשלם את החוב בתוך שלושים יום. מבחינתו של החייב הוא יכול לנקוט בכמה פעולות:

  1. לשלם את החוב במלואו.
  2. להגיש בקשה לצו תשלומים או להתייצב לחקירת יכולת.
  3. לטעון פרעתי (לטעון כי פרע את החוב בצירוף הוכחות כמובן).
  4. הגשת התנגדות לתביעה על סכום קצוב.

במידה ולא נקט בשום פעולה, בחלוף המועד ההוצאה לפועל רשאית לפתוח בהליכי גבייה הכוללים הגבלות וגם עיקולים הוצאה לפועל.

התנגדות לתביעה על סכום קצוב

ישנם מקרים בהם החייב מגיש התנגדות לתביעה על סכום קצוב. החייב יכול לעשות זאת על סמך טיעונים הקשורים לחוב עצמו, או על סמך טיעונים טכניים.

לדוגמה טיעון הקשור לחוב עצמו יכולה להיות הטענה כי החוזה שהוצג בדרישת התשלום בוטל. וטענה טכנית יכולה להיות טענה כי החוב אינו ניתן לחישוב אריתמטי, ולכן אינו עומד בקריטריונים עבור הליך זה.

ההתנגדות תוגש להוצאה לפועל, אך היא תועבר לבית המשפט אשר ידון בנושא. דרישת החוב תחשב ככתב תביעה, ובקשת ההתנגדות תחשב ככתב הגנה.

במידה ובית המשפט קיבל את ההתנגדות, תביעת החוב תתנהל בבית המשפט. ובמידה ובית המשפט דחה את ההתנגדות, הנושא יחזור לטיפולה של ההוצאה לפועל.

שימו לב כי התביעה יכולה לעבור לבית המשפט לא רק במקרים של הגשת התנגדות. גם לרשם ההוצאה לפועל יש את הסמכות לקבוע כי התביעה לא עומדת בתנאי של תביעה על סכום קצוב, ולכן תעבור לבית המשפט. במקרים שכאלו כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני חובות, יתכן כי תעדיפו לבטל את התביעה.

תביעה על סכום קצוב

עורך דין חובות עופר מצליח

למרות כי ישנה חקיקה ומערכת אכיפה וגבייה המציעה הליכים להתמודד עם חובות, כמו תביעה על סכום קצוב, בפועל הדברים תמיד מורכבים. מי שמכיר היטב את המערכת יודע כיצד לגרור רגליים ולהשתמש בכל מיני תרגילים על מנת למשוך את הזמן, ובמקרים מסוימים זוכים מתייאשים ואינם רוצים להקדיש עוד אנרגיה לנושא.

הדרך הטובה ביותר לגבות חובות היא באמצעות עורך דין הוצאה לפועל וגביית חובות. ומהבחינה הזו עורך הדין עופר מצליח מביא איתו ניסיון רב בכל סוגיות ההוצאה לפועל, הסדרי חובות והליכי חדלות פירעון.

בגוגל מפות תוכלו למצוא הוראות הגעה למשרדינו.

 

"עורך

עו"ד עופר מצליח

עו"ד עופר מצליח, בוגר משפטים LL.B של המסלול האקדמי המכללה למנהל ומגשר מוסמך. טיפל במאות תיקי חדלות פירעון - פשיטת רגל והוביל חייבים רבים להפטר מחובות.

אל תתייאשו! יש פתרון לחובות!
הצלחנו למחוק חובות למאות לקוחות מרוצים.
הסדר חובות יעיל - תשלום רק לאחר הצלחה!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

*בכפוף לבדיקת התאמה

מאמרים

תביעה על סכום קצוב
יצירת קשר
אל תתייאשו! יש פתרון לחובות!
הצלחנו למחוק חובות למאות לקוחות מרוצים.
הסדר חובות יעיל - תשלום רק לאחר הצלחה!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

*בכפוף לבדיקת התאמה
עו"ד עופר מצליח
אל תתייאשו! יש פתרון לחובות!
הצלחנו למחוק חובות למאות לקוחות מרוצים.
הסדר חובות יעיל - תשלום רק לאחר הצלחה!

מגיעה לך שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון בול בשבילך!

*בכפוף לבדיקת התאמה
פתיחה
אני כאן לרשותך..
Scan the code
היי,
שמי עופר מצליח,
יש לי ניסיון מוכח בייצוג לקוחות במצבים מורכבים של חובות, עיקולים וחדלות פירעון.
אני כאן כדי להקשיב לך ולעזור לך למצוא את הדרך הנכונה עבורך.